Voordat je een SL koopt is het raadzaam je te verdiepen in specifieke kenmerken ervan. Wat zijn de zwakke punten die tot vervelende ontdekkingen achteraf kunnen leiden?
Algemeen kan je natuurlijk zelf heel veel zien aan een auto, zoals roest of lakschade, bekleding, rijgedrag e.d. zonder hem helemaal te hoeven strippen zoals hiernaast te zien is.
Er zijn specifieke SL punten waar je op zou moeten letten. In de loop van de restauratie, het raadplegen van diverse forums en het lekker cruisen in de SL ben ik in de loop der jaren wel veel van die specifieke dingen tegen gekomen. Ik deel ze graag met mede SL enthousiastelingen.
Natuurlijk zijn er ook specialisten die occasions voor je kunnen keuren, dus ook de SL. Voor deze service moet je natuurlijk gewoon betalen, maar geeft wel een compleet beeld van je mogelijke aanschaf. Een voorbeeld van zo'n keuring vindt je hier.
Bereid je altijd goed voor, en zorg dat je op de hoogte bent voordat je gaat kijken of gaat proefrijden. Vraag vooraf bijvoorbeeld een foto van het type plaatje onder de motorkap waar de codes op staan van de verschillende opties die destijds vanuit de fabriek gemonteerd zijn. Dan kan je controleren of ze nog steeds aanwezig zijn en of de SL nog helemaal origineel is. Dat kan via deze link of via deze.
Tip: om deze pagina af te drukken klik je op het icoon helemaal rechtsboven de pagina, in het nieuwe venster nogmaals om het afdrukken te starten.
Voor de 107 zou ik het volgende controleren:
-
Kijk naar de binnenspiegel, onder de vloermatten en onder de 'achterbank'. Als je hier roest vind, kan dit betekenen dat hij (vaak) in een regenbui heeft gestaan met open kap. Roest langs de binnenspiegel kan nog venijniger zijn, dit duidt op lekkage langs de voorruit. Zoals je op mijn site kan zien lag deze 'los' in de sponning door roestvorming bij de oplegstrip.
-
Onder de accu lekt wel eens accuzuur wat vervelende corrosie te weeg brengt. Het kan gebeuren dat dit en gat laat roesten naar de cabine. Bij nat weer krijg je dan natte voeten. Nog vervelender is dat je computer precies op dit punt zit, en die houdt niet van vocht.
-
De wielkasten aan de achterzijde zijn vooral aan de bovenzijde nogal roestgevoelig, kijk daar goed onder en voel langs de randen of er geen roest zit. Chromen randjes langs de wielkasten? Die worden vaak aangebracht om de roest te verhullen!
-
Technisch gezien laat het onderdruk systeem van de auto het wel eens afweten wat nare gevolgen heeft voor de centrale deurvergrendeling en de verwarming (die maken daar gebruik van). Doet de centrale deurvergrendeling het niet? Waarschijnlijk defect in het onderdruksysteem (en waarschijnlijk ook kachelproblemen).
-
De stuurbekrachtiging kan wel eens een krakend geluid geven. Je denkt er dan het ergste van, al is het snel te verhelpen: er moet transmissie olie in het reservoir van de bekrachtiging bijgevuld worden. Minder handig is het oplossen van de oorzaak: een lekkende slang of koppeling (hij lekt rode olie). Wanneer je dus rode olie ziet lekken, wil dit niet automatisch zeggen dat de versnellingsbak lek is.
-
Het rijden in een SL geeft een andere stuurbeleving dan een moderne auto, omdat het stuurhuis een redelijk gedateerde techniek kent. Voor het gevoel geeft deze veel speling, maar dat hoeft niet altijd aan de hand te zijn. Naarmate je meer stuurt, wordt dit meer bekrachtigd. Je kan het testen op een rustige, rechte asfaltweg. Trek bij rechtuit rijden langzaam aan het stuur en wanneer e.e.a. in orde is zal de stuurbeweging ook direct (maar langzaam) merkbaar zijn. Is er een stuurbeweging maar volgt er geen verandering van de rijrichting? Dan is er sprake van speling. Een revisie van het stuurhuis (afhankelijk van de werkzaamheden) is mogelijk en kan vanaf 400 euro. Mogelijk zijn er stuurstangen, kogels of een bij-stuurhuis ook versleten (die op hun beurt de speling ook veroorzaken) waarbij de kosten dan op zullen lopen.
-
De versnellingsbak moet wanneer hij vanuit P in bijvoorbeeld D wordt gezet, binnen 2 seconden geschakeld zijn en al rijdend soepel (zonder schokken) overschakelen. Dan is hij oké. Probeer alle standen even en rijd daar een stukje in. Check ook het oliepijl van de versnellingsbak en controleer de kleur van de olie (moet rood zijn, donkerrood of bruin: verbrande of oude olie!). Schakelt hij vreemd? Dat kan te maken hebben met het niet juist ingesteld staan van de onderdruk van de bak. Op zich goed te herstellen.
-
Rijd hij op benzine of op gas? Er zijn vele meningen over waar deze auto wel niet op zou moeten rijden, maar uiteindelijk is het een persoonlijke keuze. Hij moet natuurlijk lekker rijden (dat merk je snel genoeg). Als hij op gas rijd, start hij op benzine en schakelt binnen een paar seconden over op gas. Dan lijkt het alsof hij moeizaam start, maar dat is niet zo. Ontsteking is vooral bij gas erg belangrijk, ziet dit er goed uit? Oude bougie-kabels kunnen weleens gebroken zijn of een veel te grote weerstand hebben. Ziet de motor ruimte er verzorgd uit, of is het een vette bende?
-
Bij LPG is het van belang dat hij eerst goed op benzine loopt en dan pas op LPG. Rijd bij een occasion voorzien van LPG dus altijd ook een flink stuk op benzine.
-
De motor moet stationair (op LPG en zeker op benzine) mooi lopen. Controleer dat met een uitgeschakelde airco. Onder de motorkap is te vinden wat het toerental zou moeten zijn (zie afbeelding rechts), je kan dit dan controleren via de toerenteller. Loopt hij te hard? Dat kan tal van oorzaken hebben (zie menu item 'D-Jetronic').
-
Vaak is het originele dashboard gescheurd, vooral bij de oudere modellen. Dit is een typisch SL kwaaltje, wat vaak met een overzet kap wordt opgelost (een nieuwe dash begint bij € 2.000,- als deze al verkrijgbaar is). Een gebruikte vervanger is een aanrader, maar ook veel werk om te monteren.
- Doet een ingebouwde airco het nog goed, deze is goed functionerend binnen 5 seconden ijskoud! De achterzijde van de pomp is gevoelig voor lekkage, wat met een revisie-ringetje van 15 euro vaak al is verholpen. Let wel op: het vervangen ervan kan alleen als de pomp gedemonteerd wordt, en dat kan pas nadat de radiator is gedemonteerd. Is de airco al geretrofit (aangepast aan moderne vulstoffen)?
- Zit er een originele radio in? Het type radio kon natuurlijk worden gekozen toen de auto nieuw werd besteld, maar dat zal ongetwijfeld een Becker geweest zijn (Mexico, Europa, Grand Prix of Monza) al dan niet met cassette speler. Het juiste type radio wat er in hoort te zitten kan je vinden door de codes op het typeplaatje onder de motorkap te vergelijken met de lijst in menu 'fabrieksopties'. Deze radios worden steeds zeldzamer, maar het is natuurlijk een must voor de liefhebber die zijn SL helemaal in originele conditie wilt houden.
-
Kijk ook onder het reservewiel voor roest, vaak doordat het kofferdekselrubber niet goed vast zit is er water ingelopen. Ook onder het rubber zit dan aardig wat roest. Probeer het even los te trekken in de hoek boven het achterlicht.
-
Onder de voorruit zitten in het verlengde van de motorkap twee ventilatieroosters. Kijk naar de ruimte tussen deze roosters en de beide spatborden, die zou ongeveer 2-3 mm uit elkaar moeten zitten. Als dit groter of kleiner is duid dit op eerdere schade of gebruik van imitatie spatborden.
-
Bij elektrische ramen moet je even kijken of deze snel open en dicht gaan. Langzaam en moeizaam sluiten en openen kan duiden op uitgehard vet. Dit geeft op den duur een verbrande elektromotor.
-
Doen de instrumenten op het dashboard het goed? Soms gaan de wijzers alle kanten op bij bijvoorbeeld het gebruik van een richtingaanwijzer. Dit duid op een niet goed aangesloten massa. Op zich snel te verhelpen door het reinigen van alle aansluitpunten. Ook zouden de wijzers oranje moeten zijn (veelal zijn ze vergeeld door uv licht).
-
Probeer een stuk te rijden met de airco aan en kijk wat de temperatuurmeter doet. Vooral in een file rijden (of een tijd stationair) laat zien of de motor niet te warm loopt. Zakt de toerenteller in bij aanzetten airco? Dat hoort niet, er is waarschijnlijk iets aan de hand met de vervroeger op de ontsteking en / of het onderdruksysteem.
-
Kijk langs de auto (naar het licht) en zie in de spiegeling van het licht of de carrosserie wel strak is. Ook zou je kunnen zien of er eens op een wat mindere manier aan is gespoten.
-
Bij de tankklep kan je vaak zien of er al eens aan gespoten is. Op zich hoeft dit niet erg te zijn, maar je loopt het risico dat er wat grotere probleemgevallen zijn verborgen of dat na een aantal jaren verkeerd geplamuurde delen losraken. Ook kan je aan de binnenkant van de portieren aan de scharnierzijde zien of er gespoten is.
-
Let op de rubbers die het softtopdeksel doen sluiten. Aan de zijkant van de auto schuurt de softtop daar vaak langs en raakt het rubber los. Naast een beschadigd rubber heb je dan veel kans op roest onder je rubber.
-
Kijk aan de onderzijde van de portieren of daar niets is doorgeroest. Deze auto heeft een ventilatiesysteem die de binnenzijde van de deuren ventileert, roestvorming duidt dus op ernstige problemen.
-
Kijk of de verlichtingsschakelaar goed werkt. Het gebeurd dat de mistlampen zijn gedemonteerd (deze zijn standaard uitrusting op elke SL!) omdat de schakelaar op het dash stuk is. Ik heb wel eens gehoord dat deze eenvoudig zelf te repareren zijn.
-
Check de zonnekleppen. Bij oudere types zijn deze helemaal ‘zacht’ geworden (het schuim lijkt er tussen verdwenen te zijn). Nog vervelender zijn de verdwenen ‘mannetjes’ die in de bovenstijl van de ruit moeten klikken om ze op hun plaats te houden. Nieuwe kleppen kosten ± € 200,- per stuk! Je kan ze natuurlijk ook zelf opknappen.
-
Kijk of het chroom in goede conditie is. Vaak erg kostbaar onderdeel. Kijk bij de bumper ook naar de binnenkant van de bumper (staal), probeer met je vinger te voelen of deze niet roestig aan voelt. Bij veel roest, loop je het risico dat ook de onderzijden van het (losse) chromen afdekdeel daar ernstig door is aangetast waardoor hier in korte tijd problemen mee krijg.
-
Vaak wordt de auto als 'cabrio' getest waarbij de hardtop in de garage blijft staan. Echter kunnen deze ook onderhavig zijn aan slijtage of zelfs verwaarlozing. Het opknappen van deze hardtops kan kostbaar zijn, omdat de diverse onderdelen veel minder vaak verkocht worden en daarom erg prijzig kunnen zijn. Vergeet dus niet om bij eventuele aankoop zeker ook goed naar de conditie van deze hardtop te kijken! In het bijzonder de chromen strip onder de zijruit: deze is vaak verbogen of beschadigd nabij de B-stijl. Dat is een kwetsbaar punt omdat de chromen strip daar helemaal vrij zit zonder dat daar iets van staal onder zit. Bij het optillen van de hardtop of bij het (tijdelijk) wegzetten is het stripje zo verbogen. Nieuw is niet te krijgen en gebruikt zeer zeldzaam (en prijzig!).
-
Kijk of de tankdop goed afsluit. De tank ligt achter de achterbank, vrij hoog dus. Bij bochtenwerk loopt de benzine terug tot bij de dop. Wanneer de tule bij de tankdop wat verouderd is kan de gelekte benzine teruglopen in de kofferbak. Benzinedampen in de kofferbak bij warm cabrio weer is echt geen goede combinatie!
-
Vraag of er recent nog relais zijn vervangen. Deze zijn vaak de oorzaak van elektrische problemen. Als je een oudere SL hebt kan je er beter een paar in huis halen, vroeg of laat stoppen ze ermee.
-
Kijk of de banden voldoende profiel hebben. Wanneer er krookkurkvelgen zijn gemonteerd, kan je controleren of het originele velgen zijn (Fuchs). Tussen de bouten zitten dan gaatjes in de velg (de kleinere gaatjes zoals hiernaast te zien is). De meeste namaak velgen hebben dit niet.
-
Ga niet zonder meer af op een taxatierapport wat door de verkoper worden overlegd. Deze zijn niet altijd even fris, de afkomst is vaak niet duidelijk. Getuige ook het volgende artikel. Wie heeft met welke reden dit rapport laten maken? Een rapport wat gemaakt is voor de verzekering kan een heel andere uitkomst hebben dan een verkoopwaarde taxatie.
-
Controleer de staat van alle rubbers die ervoor moeten zorgen dat het in de auto droog blijft. Realiseer je dat een simpel (origineel) deurrubber meer dan € 100,- kost. Wanneer al dit soort rubbers op zijn retour zijn gaat dit aardig in de papieren lopen.
-
Het beste kan je het motornummer even opzoeken. Hierdoor kan je controleren of er niet met de motor is geknoeid. Het is een beetje lastig te vinden én te fotograferen, maar het staat achterop de linker cilinderrij, gezien vanaf de bestuurder. Kijk (vanaf de voorkant van de auto gezien) over het kleppendeksel tussen het kleppendeksel en het schutbord recht naar beneden. Daar zit een vlak stuk van cilinderkop waar het nummer staat. Met dit nummer, bij mij 117982-12-011135, kan je bijvoorbeeld via deze link of deze de ware aard van het beestje proberen te ontdekken. Je kan dan bijvoorbeeld controleren of het type motor wel past bij het (jaartal van het) modeltype (bij mij 107044-12-009288). 't is maar een tip. Er zijn ook nog andere sites die dit soort info geven, je kan daarvoor even googlen.
-
Zie je foto's op een advertentiesite maar geen kentekenplaten? Verdacht, wat valt er te verbergen? Zie je ze wel, dan kan je met deze informatie op de site van de RDW kosteloos informatie online inzien. Als de SL die je op het oog hebt uit Californië zou komen, maar hij staat in Nederland al op kenteken sinds zijn bouwjaar weet je genoeg!
|