Zonnekleppen PDF Afdrukken E-mail
Geschreven door Eric Leijten   
vrijdag, 29 december 2006 16:48

Mooi zicht, behalve de zonnekleppenAls je een SL bezit is er niets zo mooi om met lekker weer met open dak te gaan rijden. Zo ziet de SL er op zijn best uit, mede geholpen door de schittering van de zon op de chromen afwerking. Maar wat jammer dat bij open dak de uitgezakte zonnekleppen zichtbaar worden.

Natuurlijk zijn deze eenvoudig te vervangen door nieuwe exemplaren, maar dat kost wel aardig wat geld (maar dan blijft ie wel lekker origineel). De vulling van de kleppen is niet veel meer dan een schuim, die de vorm van de klep moet behouden. Niet echt interessant en zeker niet het duurste element van de klep. Dat zou toch moeten lukken? Maar hoe krijg je deze vulling erin en kan dat überhaupt wel? Ik heb het geprobeerd en wil je hierbij laten zien hoe.

 


 

De volgende materialen heb ik gebruikt:

Isolatie, de zogenaamde ‘roofmate’, dit kan je op een bouwplaats vinden (vraag er even om, een klein stukje afval zou al voldoende zijn), Kunststof tape, PVC electrabuis, Contactlijm, Siliconenkit, Plamuurmes

Allereerst heb ik de zonnekleppen gedemonteerd. Hiervoor moet de binnenspiegel worden gedemonteerd. Dit kan eenvoudig door de spiegel voorzichtig naar de voorruit te drukken. Door een veerconstructie komt hij dan los van de bovenstijl van de voorruit. Op dat moment kan de bevestigingsplaat van de binnenspiegel met drie schroeven worden losgemaakt. De twee afwerkpanelen van deze bovenstijl kan je ook losschroeven door de schroef aan de onderzijde en de schroef van de klip van de zonneklep los te draaien. Nu kunnen de afwerkpanelen los worden genomen en wordt de 2e schroef van de zonneklepbevestiging zichtbaar.

Snij aan de scharnierzijde van de zonneklep de tex door. Probeer dit zo netjes mogelijk op de bestaande naad te doen, dan krijg je hem later ook weer makkelijker (en onzichtbaarder) dicht. Probeer niet helemaal om de hoeken heen te snijden, maar kijk of je het stalen frame eruit kan halen en stop dan met snijden. Kwestie van een paar keer proberen. Hoe minder je opensnijd hoe minder je hoeft dicht te maken. Er komt nog materiaal uit de hoes van de oude vulling, ik ben er voorzichtig mee omgegaan omdat ik geen idee heb wat het is (schadelijk?).

Snijdt nu de isolatie op de juiste dikte (ik heb 18mm aangehouden). Als je isolatie op juiste dikte hebt, hoeft dat natuurlijk niet. Voor het zagen heb ik een hulpje bedacht: gebruik twee multiplex latten van 18mm en klem deze met een lijmtang op een tafel. Leg de dikke isolatie ertussen en laat de handzaag over de latten door de isolatie zagen.

Afschaven isolatieLeg nu de lege hoes van de klep op de isolatie en teken de buitenzijde af. Dit betekend dat het iets te groot is, maar dat is ook even de bedoeling. Snijd nu de isolatie met het hobbymes af op de afgetekende lijn. Het stuk isolatie heeft nu nog een beetje een bobbelige buitenkant, omdat je met het mesje niet mooi vloeiend of recht (waar nodig) kan snijden. Met de schaaf kan je dit nu herstellen. Hierbij neem je net zoveel materiaal weg totdat hij goed op maat is. Het is geen overbodige luxe om vaak even te passen, te veel materiaal afschaven is natuurlijk niet te herstellen. Dan kan je weer opnieuw beginnen.

Als de isolatie goed past, leg je het ijzerFrame insnijdenen frame erop. Let goed op dat deze op de juiste plaats ligt, de ruimte tussen de afwerkpanelen van de bovenstijl van de voorruit en de zonneklep is zeer klein. Als het ijzeren frame te ‘laag’ ligt, past de zonneklep niet meer achter de afwerkpanelen! Als hij goed op zijn plaats ligt kan je hem aftekenen. Snijd nu met een vooraf ingestelde diepte het ijzeren frame in de isolatie en haal de isolatie op de plaats van het frame weg. Dit is even een gepeuter, maar het is te doen. Als het ijzeren frame ongeveer in het midden van de isolatie valt, is het goed. Vul nu de gemaakte sleuven met een siliconenkit en druk het frame erin. Let erop dat de voorste stang van het frame moet kunnen blijven draaien, kit deze dus NIET vast! Nadat het frame erin is gelegd, druk je hem stevig aan en kit je de bovenzijde af. Maak deze glad met een plamuurmes en laat het geheel goed drogen. De zonneklep is klaar! (nu nog nieuwe clips...)

Voordat de hoes over de isolatie getrokken kan worden, moet de voorzijde (waar de hoes weer aan elkaar moet worden gelijmd) voorzien worden van tape. Menig type lijm (contactlijm) kan niet worden gebruikt op isolatie. Dit lost de isolatie op. De tape zorgt ervoor dat de hoes aan de tape wordt gelijmd en dat de isolatie dus niet in aanraking komt met de lijm. Trek de hoes over de isolatie en smeer de lijm gelijkmatig over de tape. Plak over de lijmnaad een stuk tape zodat de te lijmen naad goed tegen elkaar zit tijdens het drogen van de lijm. Na het drogen van de lijm kan de tape er natuurlijk vanaf. Doe dit voorzichtig, hier en daar kan de naad niet zo goed zijn gelijmd. Dit kan dan nog hersteld worden door de procedure op die plaatsen te herhalen. De zonneklep is nu klaar!

Laatst aangepast op dinsdag, 25 oktober 2011 21:13
 
Dutch English French German Italian Spanish
Home Zonnekleppen

Is deze informatie waardevol? Kan het beter? Suggesties?


Teken het gastenboek!

Welkom!

De inhoud van deze site is voor het laatst aangepast op woensdag 15 augustus 2018, 11:27.
We hebben 42 gasten online

Het resultaat

d

Free template 'Colorfall' by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft!