Bediening verwarming interieur
Om de interieurverwarming te laten functioneren is er warm koelwater van de motor nodig. Deze stroomt vanaf de motor door de warmtewisselaar van de kachelinstallatie en loopt vervolgens weer retour naar de motor. Uiteraard is dit alleen gewenst bij warmtevraag, de kachel moet aan staan. Dit wordt geregeld door de twee buitenste schuiven van de kachelbediening. Op het moment dat deze naar boven geschoven worden, schakelt een zogenaamde microschakelaar die dan een elektrische spanning doorgeeft naar twee elektrische vacuümkleppen in het motorcompartiment. Deze kleppen worden dan geschakeld waarna een vacuüm onderbreekt. Zowel de linkse als de rechtse schuif van de bediening heeft zo’n elektrische schakelaar en werken op eendere wijze. Wanneer een van beide kleppen omhoog wordt geschoven, is er warmtevraag, en wordt het vacuüm onderbroken. Dit vacuüm in het motorcompartiment is nodig om de warmwaterklep, die de stroming van warm koelwater naar de warmtewisselaar laat stromen, dicht te houden.
De bediening van mijn warmwaterklep leek niet goed te werken. Dit werd bevestigd door de ty-wrap die de klep dicht hield. Ook de aangesloten vacuümslangen zaten vreemd en onvergelijkbaar aangesloten ten opzichte van de schema’s die ik gevonden had. Het klopte niet. Bij het nameten van de elektrische vacuümkleppen bleken zij beide stuk te zijn. Wel of geen spanning maakte geen verschil, alle drie de vacuümaansluitingen bleven met elkaar verbonden. Daar had ik dus nieuwe voor nodig en dan ook maar gelijk besteld. Bij het uitnemen van de schakelaars uit de verpakking viel meteen op dat ze er anders uit zagen. Gelukkig is de functie eender en zijn ze van dezelfde fabrikant. De volgende verrassing was het type warmwaterklep. Deze zou volgens de diverse beschrijvingen twee vacuüm aansluitingen moeten hebben, maar ik telde er maar één. Na wat speurwerk was ik eruit, deze warmwaterklep, gecombineerd met de onderdrukactuator is van een later type (vanaf ’78). Het monteren van de originele is natuurlijk wel een uitkomst, maar zou bijna € 200,- gaan kosten. De gemonteerde actuator kost ongeveer € 20,-, dus ik snap wel hoe deze daar komt. Beter dus om nu het aansluitschema zo te maken, dat het zou functioneren op deze klep.
Daarom heb ik een ander aansluitschema gemaakt, die ervoor zorgt dat e.e.a. functioneert zoals het hoort.
Schakelaar interieur
De bediening in het dashboard voor de verwarming wordt geregeld door een 4-tal schuiven, een ronde knop voor de blower en, zoals het bij mijn SL is gemonteerd, een ronde knop voor de bediening van de airco. Na het demonteren van de middenconsole is er goed zicht op de wijze hoe de 4 genoemde schuiven zouden moeten werken. Het was al snel duidelijk dat een van de mechanismes van deze schuiven gebroken was. Eerder was dit opgemerkt waarbij een vorige eigenaar dit had gerepareerd met een aantal blauwe plastic plaatjes met kit ertussen en tape eromheen (zie afbeelding). Het gevolg was dat het gedeelte van het mechanisme wat de microschakelaar moet bedienen, dat niet meer deed. Daarom heb ik dit onderdeel vervangen en getest op werking. Nu werken de microschakelaars weer zoals het hoort.
|