Wanneer je in de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw meer ruimte in je SL nodig had, schafte je de duurdere SLC aan. Wanneer je toch zo gefortuneerd was dat je i.p.v. een huis voor hetzelfde geld een auto kocht, mocht je best laten zien dat je deze centen had. Dus waarom bezuinigen op ruimte? Het is daarom niet zo verwonderlijk dat de meeste SL's geen achterbankje hadden (toen optioneel). De originele bankjes konden plat worden geklapt (de rugleuning kan in horizontale stand worden verplaatst), om zo de bank ook voor bagage te kunnen gebruiken.
Nieuw of gebruikt?
Het vinden van een gebruikt exemplaar is een behoorlijke opgave met vaak als uitkomst een versleten exemplaar wat natuurlijk niet de juiste kleur heeft. Door de aantrekkende vraag zijn er inmiddels een aantal partijen die daar handig op in zijn gehaakt. Op diverse plaatsen worden bankjes geproduceerd die in de SL passen. De uitvoeringen zijn zeer verschillend. Van niet neerklapbare versies tot nagenoeg exacte kopieën van het originele bankje.
Mijn SL heeft ook geen achterbank, maar met kleine kinderen is het zo langzamerhand toch wel handig. Zelf lekker rijden is natuurlijk hartstikke leuk, maar als ik de kids (of een paar daarvan) mee kan nemen is de kans op een aangename rit in de SL natuurlijk een stuk groter! Op zoek dus naar 'een' achterbank.
De gebruikte markt was al snel geen optie: alleen maar afgetrapte en eigenlijk niet verkoopbare exemplaren. Nou ja, alleen maar... slechts enkele exemplaren gevonden in twee jaar tijd. Verkeerde kleur en in een conditie om te huilen. Dat gaat hem dus niet worden, dan maar een after-market exemplaar. Mijn wens was om een zo origineel mogelijk achterbankje te vinden in de kleur en het materiaal passend bij mijn interieur. Aangezien mijn voorstoelen blauw leder zijn, zocht ik dus een blauw lederen achterbankje.
Na een aardige zoektocht en de diverse producten van de diverse aanbieders op een rijtje te hebben gezet, heb ik mijn keuze gemaakt. Op maat gemaakt, dus van enige levertijd kan je wel spreken. Maar ja, alles waar je op moet wachten is vaak de moeite waard.
De montage
Aangezien het chassis van de SL fabrieksmatig al is voorzien van de bevestigingspunten voor de gordels, zou een en ander natuurlijk snel gemonteerd moeten kunnen worden. Bij het achterbankje zat een duidelijke gebruikshandleiding die precies aangaf wat je moest doen. Materialen en bevestigingsmiddelen waren keurig bijgeleverd en passen precies in de bevestigingspunten van het chassis.
Als eerste natuurlijk demonteren wat je niet meer nodig had. De 'plank' kan je er zo afhalen, hij zit met een beugel aan de onderzijde geklikt, als je eraan trekt komt hij los. Dan voorzichtig de zijpanelen losschroeven. Je ziet de schroeven zo zitten waarna je ze voorzichtig los kan nemen. Op sommige plaatsen zag ik aan de achterkant van deze panelen dat er scheuren in zaten. Deze heb ik aan de achterzijde gerepareerd met polyester, daar zie je niets van en het is erg stevig. Volgens de gebruiksaanwijzing van het bankje moet je de voorgeperforeerde gaten voor de gordels uit de zijpanelen wippen. Het gat in de bekleding aan de zichtzijde snij je voorzichtig met een scherp mes uit. Dat doe je bij beide zijpanelen.
Dan zitten er in de bevestigingspunten in het chassis kunststof doppen om het schroefdraad te beschermen. Deze draai je eruit waarna de gordels gemonteerd kunnen worden. Ik moet zeggen dat de kunststof doppen hun werk goed hebben gedaan, na 39 jaar draai je de bouten van de gordels er moeiteloos in! De gordels zijn gemonteerd.
Omdat ik in de verwijderde plank twee speakers voor de audio had zitten, heb ik daar nu geen geluid meer. Audio in de SL moet goed zijn, daarom heb ik twee andere speakers (3-weg systeem Pioneer) in de zijpanelen gemonteerd, alvorens ik deze heb terug gemonteerd. Het past precies op de plaats die je op de foto kan zien. Aan de voorzijde van de auto heb ik in het dashboard overigens twee 2-weg systemen van Pioneer gemonteerd.
De zijpanelen kunnen nu weer op hun plaats, helemaal origineel zoals ze zaten. Als eerste kan nu de rugleuning van de achterbank worden gemonteerd. Dit is een neerklapbare achterbank dus je moet deze bevestigen met de scharnieren. Deze vallen precies in de in de fabriek gemonteerde beugels. De bijgeleverde boutjes passen wederom naadloos. Binnen een paar minuten ben je hier mee klaar.
Tijd alweer voor de zitting. Deze valt wat verdiept tussen de middenconsole en loopt daar met een mooi stuk bekleding overheen. De zitting is geleverd als 1 geheel en zit daar zonder mechanische bevestiging gemonteerd. Hij zit als het ware klem. Voordat je hem ertussen moet drukken, laat je de middelste gedeelte van de gordels door de gaten in de zitting lopen. Daarna druk je de bank stevig naar beneden en naar achter waardoor hij goed vast komt te zitten.
Als laatste monteer je het riempje wat de rugleuning omhoog houdt aan de voorzijde van de bak waar de linnen kap in wordt opgeborgen. Daar moet je een gaatje voor boren waarna je de riem kan monteren. Dat doe je ook aan de onderzijde van de bank, daar zit een riempje die de bank goed naar beneden houdt wanneer je de bank plat wilt gebruiken.
Klaar! Wanneer je geen speakers moet monteren zou je in principe binnen een uur klaar kunnen zijn met het monteren. Het is echt erg eenvoudig met een fantastisch resultaat.
--
Met enige regelmaat krijg ik de vraag waar ik dit achterbankje heb gekocht. Al ben ik zelf heel tevreden over deze aankoop (de service en het product) heb ik later via diverse internetsites veel klachten gezien over deze aanbieder. Heel vervelend. Ik heb met mijn 450SL site geen commerciële intenties en zag later dat deze aanbieder niet langer adverteert met deze achterbanken. Dat alles heeft mij bewogen om deze aanbieder niet aan te bevelen bij mensen die mij vragen waar ik mijn achterbank vandaan heb. Ik hoop op uw begrip. Wat ik wel regelmatig zie is aanbiedingen op bijvoobreeld ebay, wellicht ook iets voor u wanneer u een achterbank zoekt. De meest gebruikte zoekterm hiervoor is 'jump seat'.
|