Motoren PDF Afdrukken E-mail
Geschreven door Eric Leijten   
dinsdag, 19 september 2006 16:49

doorsnede 450 blokWelk motortype is nu het beste?

Afhankelijk van hoeveel je ermee rijd en wat je ervoor wilt betalen kom je in die keuze een eind op weg. Het 107 type is lang op de markt geweest waardoor er al vele ‘oldtimers’ zijn, maar ook nog exemplaren die daar voorlopig nog niet aan toe zijn. De eerste modellen zijn van vóór de energiecrisis in de jaren ’70. De meeste modellen van daarna. Grof gezegd zijn de eerste modellen dan ook niet zo zuinig. Als je er veel mee wilt rijden, zeg dagelijks gebruik, dan lijkt de keuze voor een zuinigere auto een goede en kom je snel uit bij de wat latere types. Een 280 met 6 cilinders lijkt hiervoor zeer in trek (1:6,9). Deze zou ik dan wel op benzine laten rijden, want véél en vaak op gas rijden met een dergelijke auto zou ik zelf niet doen, ook al lijkt dit heel goedkoop. De modernere versies hebben aluminium blokken die niet zo goed tegen de hete(re) gasdampen kunnen en van allerlei mankementen gaan krijgen (kromme assen e.d.). Als het voor de liefhebberij is dan kan het natuurlijk anders.

 

Ik heb zelf (voor de liefhebberij) gekozen voor een 450 met 8 cilinders uit 1973. Ja, van vóór de energiecrisis en dat merk je in het verbruik (1 Zijkant V8op 5 is echt niet gek). Deze 450 is van eendere makelij als de iets oudere 350 (vanaf 1970), maar heeft door de grotere inhoud een extreem vierkante cilinder (grotere diameter). Bij een laag toerental geeft deze motor al veel vermogen. Door de relatieve kleine zuigerbeweging is de slijtage dan ook minimaal. Een beresterke motor die lang mee kan (alleen door de latere 500 in pk’s overtroffen). Doordat deze van staal is gemaakt met kleppen die met een soort sodium zijn gevuld (betere warmte afdracht) kan deze motor prima op gas rijden. Dat heb ik dan ook.

Verbruik

Op gas loopt ie net zo zuinig (of hij zuipt net zoveel), maaBovenkant V8r qua kosten natuurlijk heerlijk goedkoop voor zo’n grote luxe auto. Een moderne auto met eendere massa van een willekeurig merk rijd je misschien 1:14. Met de huidige benzineprijzen van € 1,40 rijd je 100 km voor € 10,-. Met de 450 SL op gas rijd je deze afstand voor zo’n € 11,-. Praktisch gelijk, maar voor een niet-oldtimer betaal je veel wegenbelasting en meer verzekering. Realiseer je wel: je rijd niet in een oldtimer, maar jij houd de oldtimer rijdend. Met andere woorden: sta niet te kijken als hij er eens geen zin in heeft, want dat gebeurt geheid een keer. Voor dagelijks gebruik zou ik dat dus niet doen.

En: een modernere SL rijd ‘lekkerder’ dan een wat oudere (techniek is natuurlijk blijven ontwikkelen). Wanneer je echt onbezorgd wilt rijden kan je altijd nog een moderner type kiezen, bijvoorbeeld de 300 (1:7,1), de 380 (1:6) of de 420 (1:5,9). De meeste van deze hebben standaard technieken zoals ABS, airbags en alarm. Door de jongere leeftijd betaal je er meer voor in aanschaf, belasting en verzekering.

 


 

Model bouwjaar met vermogen:

350SL 1971-80 V8, 200 pk
450SL 1973-80 V8, 225 pk
280SL 1974-85 I6, 177-185 pk
500SL 1980-85 V8, 240 -245 pk
380SL 1981-85 V8, 204 pk
300SL 1985-89 I6, 180-188 pk
420SL 1985-89 V8, 204-218 pk
SL generaties
Laatst aangepast op dinsdag, 25 oktober 2011 21:10
 
Dutch English French German Italian Spanish
Home Motoren

Is deze informatie waardevol? Kan het beter? Suggesties?


Teken het gastenboek!

Welkom!

De inhoud van deze site is voor het laatst aangepast op woensdag 15 augustus 2018, 11:27.
We hebben 91 gasten online

Het resultaat

d

Free template 'Colorfall' by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft!