Velgen opknappen PDF Afdrukken E-mail
Geschreven door Eric Leijten   
vrijdag, 03 januari 2014 14:41

De velg in oude staat

Een mooie sportieve auto heeft geen stalen wielen met wieldoppen, maar bezit prachtige lichtmetalen wielen die de auto 'af' maken. Voor de SL zijn dat zonder enige twijfel de legendarische 'kroonkurk' velgen die als optie af fabriek verkrijgbaar waren. Op deze manier dus heerlijk origineel en passend bij het karakter van de bolide.

Om te pronken onder de SL moeten de velgen natuurlijk wel in goede conditie verkeren. Mijn velgen, gelukkig al wel de kroonkurk, waren dat zeker niet (zie foto links). Voordat ik deze wagen in bezit kreeg is er blijkbaar al eens een poging ondernomen om deze velgen te spuiten, maar dat is dusdanig slecht gedaan dat de witte en zelfs blauwe (!) grondverf er door heen kwam. Daarnaast zijn er nog altijd bedrijven die zich banden- of velg specialist noemen en gelijktijdig smerig balanceer-lood aan de zichtzijde van een lichtmetalen velg slaan, ik heb het nooit begrepen...

Poedercoaten of natlakken

Na enige oriëntatie ben ik er achter gekomen dat er grofweg twee keuzes te maken zijn: poedercoaten of natlakken. De kwalitatief beste oplossing is poedercoaten: de velg wordt ontdaan van de band, hij wordt gestraald en zonodig gerepareerd (oplassen) en daarna voorzien van poedercoat waarna de band teruggeplaatst wordt. Opnieuw uitbalanceren en klaar. Het natlakken kent bijna hetzelfde proces, waarbij de verf niet in poedervorm wordt aangebracht, maar nat wordt opgespoten en wordt verzegeld met een transparante laag. Deze manier zorgt ervoor dat de laklaag wat minder sterk is dan poedercoaten, maar een hogere glansgraad kent en behoud. Ziet er dus mooier uit maar is weer niet zo sterk. Al met al, en afhankelijk van de reparatiewerkzaamheden aan de velg, betaal je al snel meer dan 500 euro om dit allemaal te laten doen.

Als echte doe-het-zelver is er natuurlijk ook nog een andere weg die je kan bewandelen wat je behoorlijk wat geld kan besparen en waarbij de velgen zeker weer voor de dag kunnen komen. Hoe ik dat heb gedaan beschrijf ik op deze pagina.

MateriaalGoed materiaal is het halve werk

Allereerst heb je de goede spullen nodig. In diverse autospeciaal- of doe-het-zelf zaken kan je speciaal voor velgen diverse lakken verkrijgen. Ik heb gekozen voor grijze primer, 'zilver-grau' aflak en transparante aflak. Daarnaast heb ik om ervoor te zorgen dat de band op de velg kan blijven zitten, voor afplaktape die een klein beetje een bochtje kan maken. Dat plakt mooi af rond de velg. Daarnaast ook een brede 'normale' afplaktape om de band snel en goed af te kunnen plakken. Oud krantenpapier doet de rest. Verder heb ik de velgen eerst goed schoongemaakt met water en daarin een ammoniak-vervanger. Dit ontvet direct de velg bij het wassen. De oude lak heb ik zoveel mogelijk verwijderd met P600 schuurpapier en een product van 3M (een soort staalwol gemaakt van kunststof). Dit materiaal kan door zijn eigenschappen goed in alle hoekjes en randjes komen. Voordat er gespoten wordt heb ik de velg nogmaals goed ontvet (terpentine of wasbenzine). Werk in een geventileerde omgeving en zorg zonodig voor adembescherming.

Werkvolgorde

Ik heb ervoor gekozen om de wielen er per twee af te halen. De SL heb ik op stalen bokken weggezet (niet op de krik laten staan). Het schoonmaken vereist veel aandacht en is naast het grondig schuren het meeste werk. Zorg dat alles echt goed schoon is, met name aan de binnenzijde van de velg. Daar wordt eigenlijk nooit schoongemaakt en daar is erg veel remslijpsel aanwezig wat in de loop der jaren is afgezet op de velg. Om te voorkomen dat je tijdens het schuren alleen maar remslijpsel aan het verstuiven ben, is het dus raadzaam om dit zoveel als mogelijk weg te wassen. Dit is een behoorlijke klus!

Goed schoonmaken scheelt schuurwerk

Het schuren van de velg is belangrijk voor de hechting van de primer, en natuurlijk ook voor alle verflagen die volgen. Niet goed geschuurd betekend slechte hechting waarbij je het risico loopt dat de velg er weer snel slecht uitziet. Dat wil je niet. Bedenk dat het belangrijkste werk voor een goed resultaat niet het spuiten, maar het schuren is. Hier zit echt het meeste werk in als je een fraai resultaat wilt.

Het afplakken is redelijk eenvoudig. Om ervoor te zorgen dat er straks geen grijze vegen op de band zitten heb ik de opstaande kant van de velg aan de 'band-zijde' gebruikt om af te plakken. Dit is een rand van ongeveer 4mm die in de schaduw van de band blijft. Dat deze niet gespoten wordt, ga je daardoor vrijwel niet waarnemen. Zoals op de foto hieronder te zien, heb ik met korte stukjes gewerkt die elkaar steeds overlappen. Nadat ik de velg rond ben, ga ik verder met bredere tape om daarna de kranten om de band te vouwen. Dat kan je aan twee kanten van de velg doen.

Nadat de band goed is afgeplakt, is het belangrijk om de velg nog goed te ontvetten. Mede afhankelijk van het type lak wat je gebruikt kan je dat doen met terpentine of wasbenzine. Laat de velg even opdrogen.

Als laatste het spuiten van de velg. Daarbij zijn een aantal uitgangspunten van belang. Werk met een liggend, plat wiel. Zet hem niet rechtop, dan kan je niet goed overal bij en de kans op druipers wordt bijna 100%. Door de vele randjes van de kroonkurkvelg is het erg lastig om de hele velg in 1 keer te voorzien van de primer. Ik heb ervoor gekozen om dat in delen op te bouwen om zo te voorkomen dat er te veel verf op een punt komt en zakkers gaan ontstaan. Dus niet de hele velg ineens, maar eerst de buitenrand (langs de band) en het deel rond de wielbouten. Als dat droog is pas het deel wat daartussen zit (de 'spaken'). En dat alles op deze manier twee keer.

Ik ben begonnen aan de binnenkant van de velg met het spuiten. Met name de flenzen achter de 'kroonkurkrandjes', die vanuit de achterzijde van de velg bereikbaar zijn, zijn nog zichtbaar vanaf de voorkant van de velg. Die moeten natuurlijk wel gespoten worden om een goed resultaat te verkrijgen. Maar daar kan je lastig met de spuitbus bij, dus ook hier in laagjes werken. De kans op druipers is behoorlijk groot door de slechte bereikbaarheid. Wanneer je de eerste laag heb aangebracht, draai de velg dan direct om zodat je de voorzijde kan voorzien van de eerste laag. Op deze manier komen eventuele druipers aan de achterzijde van de velg (uit het uiteindelijke zicht).Werken in laagjes, niet alle cm2 tegelijk spuiten

Op bovenstaande manier kan je de primer in laagjes opbouwen. Ik heb getracht gelijkmatig overal twee lagen primer op te brengen (of dat overal is gelukt kan je natuurlijk niet zien). Wanneer deze is uitgehard (zie gebruiksaanwijzing op de spuitbus) kan je de lak aanbrengen. Ik heb dat op eendere wijze als de primer gedaan. Rustig werken en niet te veel in 1 keer willen spuiten is daarbij heel belangrijk. Uiteindelijk heb ik de transparante laag aangebracht.

Mijn SL staat altijd in een (vorstvrije / verwarmde) garage en komt alleen bij mooi weer buiten (je hebt een cabrio of je hebt dat niet). Daarom heb ik gekozen om geen twee componenten transparante lak aan te brengen. Dit is echter wel een aanrader. Wanneer je met twee wielen tegelijk werkt, kan je bij elke autolakspeciaalzaak een spuitbus laten maken met twee componentenlak die je binnen een aantal uren na aanmaken moet spuiten (anders wordt ie hard in de bus). Hierdoor ben je dus ook zelf in staat om een sterkere transparante laklaag aan te brengen op je velg. Dit zou ik zeker doen wanneer je de SL vaker gebruikt dan ik.

Nieuwe bouten of wielmoerdoppen

Tenslotte zijn de meeste bouten door het gebruik ook niet meer fraai te noemen. Je kan ervoor kiezen om een aantal nieuwe bouten aan te schaffen. Wielboutdoppen kan natuurlijk ook, al zijn deze niet zo handig wanneer de velg er weer af moet. Ik heb ervoor gekozen om toch de bouten te voorzien van een nieuwe laklaag. Je zou zeggen dat deze direct wordt beschadigd wanneer de kruissleutel gebruikt wordt. En dat klopt ook. Het was mij te doen om het bolconische deel van de bout die in het zicht blijft op het moment dat er een wielmoerdop wordt gebruikt. Dat deel beschadigd niet door de kruissleutel en de combinatie met de wielboutdop is prachtig. Op termijn vervang ik de bouten (nooit verkeerd om deze af en toe te vernieuwen), voor nu een prima oplossing! Kosten minimaal (circa 30 euro voor de lak / schuurpapier en 15 euro voor de 20 stuks wielboutdoppen). En is de prijs - kwaliteit verhouding daarmee in orde? Oordeel zelf!

Het resultaat met wielboutdoppen

Laatst aangepast op vrijdag, 03 januari 2014 22:06
 
Dutch English French German Italian Spanish
Home Kroonkurkvelgen opwaarderen

Is deze informatie waardevol? Kan het beter? Suggesties?


Teken het gastenboek!

Welkom!

De inhoud van deze site is voor het laatst aangepast op woensdag 15 augustus 2018, 11:27.
We hebben 9 gasten online

Het resultaat

d

Free template 'Colorfall' by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft!