Voordat ik hem kocht
De 450 SL die ik bezit is van Amerikaanse afkomst. Ik heb hem hier in Nederland gekocht van een particulier uit Tilburg die hem op zijn beurt van iemand uit Friesland had gekocht. De rekening van de verkoop aan de Fries heb ik in bezit en is gedateerd uit 2001.
In de kofferbak van de auto bevonden zich, toen ik hem kocht, nog de Calefornische platen waar het jaar '2000' op staan. Toen was hij dus nog in Calefornië!
Het goede nieuws van deze geschiedenis is dat roest niet veel grip om mijn SL heeft gehad. Wel wat 'vliegroest' achter de voorspatborden, maar dat is heel oppervlakkig en geeft niet eens gaten (tenzij je het in Nederland laat zitten). Het slechte nieuws is dat in deze streken men niet zo nauw kijkt als het gaat om overspuiten. Bij de koop was heel goed te zien dat hij eens (of misschien wel vaker) was overgespoten. Vermoedelijk na schade, omdat bij het demonteren van het linkerspatbord een gerepareerde deuk zichtbaar werd. Gelukkig een kleine deuk, omdat de carroserienaden nog altijd goed strak en evenwijdig lopen. De nieuwe lak heeft in Calefornië niet zo veel te lijden, doordat de temperatuur en luchtvochtigheid redelijk constant blijven gedurende het hele jaar. Hier in Nederland schommelt dat natuurlijk veel meer waardoor de lak echt opnieuw moet worden aangebracht.
Gelukkig heeft hij, want dat heb ik gezien, bij zijn komst in Nederland direct een behandeling met blanke tectyl gehad. Deze roestwering is in Calefornië niet nodig, maar in Nederland kan je echt niet zonder.
Ander slecht nieuws is dat de rubbers in deze warme streken enorm uitdrogen en aan vervanging toe zijn. Zeker als je hier in Nederland (onverhoopt) eens door een regenbuitje rijd.
Maar deze afkomst brengt ook goed nieuws met zich mee: er zit een fabrieksmatig ingebouwde airco in die het perfect doet! Ander goed nieuws is dat het een ‘vroege versie’ is. Hierbij zijn de bumpers nagenoeg eender als de Europese modellen, deze werden in Amerika later vervangen door zogenaamde ‘5-mph bumpers’. Deze enorme bumpers zouden vitale delen van het voertuig ongemoeid moeten laten bij een aanrijding tot 5 mph, maar zijn (naar mijn mening) zeker geen verbetering voor het model.
|