FAQ PDF Afdrukken E-mail
Geschreven door Eric Leijten   
dinsdag, 31 maart 2009 22:00
//

Het zoeken op internet naar informatie over de 107 gaat vaak vooraf door een concrete vraag. Natuurlijk staat er genoeg informatie op deze site, maar toch krijg ik per e-mail vaker dezelfde vragen waarop het antwoord niet te vinden is op de site. Daarom geef ik deze vragen hier weer met het antwoord hoe ik het zou doen, de zogenaamde 'Frequently Asked Questions'.


Welke olie moet erin?

Natuurlijk is dat een interessante vraag, maar interessanter is welke olie er ingezeten heeft (minerale olie of juist niet). De olie moet geschikt zijn voor het type motor (het gaat dan ook even om motorolie!), al kan dat weer varieren als het gaat om de omgevingstemperaturen waarin de auto rijd. Dan is er nog de vraag of er synthetische olie in moet of niet. Afstuderen kan op deze site. Wil je niet afstuderen? Ik gooi er 15W40 in, niet synthetisch.

Is het rijden in de 107 een dure aangelegenheid?

Een 107 is al een oudere auto, geproduceerd van 1971 tot in 1989. De laatste typen zijn bijna 20 jaar oud, daar kan dus vanalles aan stuk gaan. Wanneer je de 107 veilig op de weg wilt houden kost dat aan jaarlijks onderhoud natuurlijk wel het nodige, alle onderdelen zijn minimaal 20 jaar oud, of zelfs al 38! Sta er niet raar van te kijken als je na de ene reparatie de volgende weer hebt.

De meeste 107 zijn inmiddels al oldtimer, dat betekend dat je geen wegenbelasting meer hoeft te betalen (ouder dan 25 jaar).

Het verbruik is natuurlijk afhankelijk van het type moter, zie hiervoor dit item. Afhankelijk daarvan zul je merken wat je aan de pomp voor benzine mag afrekenen. LPG is ook nog een optie al zijn niet alle type motoren even geschikt.

Als laatste is er dan nog de verzekering van de 107. Natuurlijk zijn er veel aanbieders voor verzekeringen en kunnen de prijzen daarom ook sterk varieren, maar volgens de SL club (zie links) kan je al all-risk verzekeren vanaf 200 euro per jaar.

Ben je ook telefonisch bereikbaar?

Heeft natuurlijk niet zoveel met de 107 te maken, maar deze vraag krijg ik toch vaker. Ik heb een gezin, een drukke baan en, oh ja, ook nog een hobby. Naast de dagelijkse hectiek een leuke uitlaatklep, maar dan moet het wel passen binnen alle andere dingen. Lekker ongedwongen. Daarom ben ik altijd bereid om per e-mail mede enthousiastelingen te helpen of van advies te voorzien. Liever niet telefonisch, want dat laat zich wat lastiger plannen.

Hoe opnieuw verchromen?

De mooie chromen sierdelen van de SL bepalen mede de uitstraling van de 107. Wanneer deze chromen delen niet zo mooi meer zijn, door krassen of zelfs roest, is het de moeite waard om daar wat aan te doen. Opnieuw verchromen is een veel gehoorde suggestie, al is dat na wat verder kijken niet vaak de goede keuze. Het verchromen kan op vele manieren, die mede bepalend zijn voor de ‘kleur’ van het chroom. Wat is nu de goede kleur om te voorkomen dat het verschilt met de onderdelen die nog wel goed in het chroomlaagje zitten? Lastig. Bijna altijd is het toepassen van een gebruikt chromen onderdeel veel goedkoper en vaak is zelfs een nieuw onderdeel nog altijd interessanter geprijsd dan het opnieuw laten verchromen. Dus: opnieuw verchromen pas als een onderdeel niet meer te vinden is.

Waar staat mijn motornummer?

Een veel gestelde vraag, omdat dit nummer niet makkelijk is te vinden als je niet weet waar te zoeken. Het antwoord op deze vraag, voorzien van illustratieve foto's, staat op deze link, onderaan de pagina.

Bougiekabels: hoe zaten ze ook alweer?

CilindernummeringLekker aan de slag met de SL. Laten we eens kijken of de ontsteking en de bougies nog goed zijn. Kabels eraf en kijken maar. Later komt de vraag hoe deze kabels ook al weer zaten. Op welke cilinder zit welke kabel die op welke plaats van de ontsteking zit? Deze vraag krijg ik regelmatig, vandaar voor de 450SL uit 1973 hierbij het antwoord.

De cilinders zijn genummerd zoals hiernaast weergegeven. De ontstekingsvolgorde, en daarme de volgorde hoe de bougiekabels op de verdeelkap van de ontsteking moeten worden aangesloten, is dan 1-5-4-8-6-3-7-2. De rotor in de verdeelkap draait met de klok mee, dus sluit de bougiekabels ook aan in deze volorde. Je begint met cilinder 1, die moet aan de bovenzijde van de verdeelkap gezien vanaf de voorzijde van de auto naar achter (dit is noodzakelijk omdat je met cilinder 1 ook de timing van de ontsteking kan regelen). Als je de kap van de verdeler eraf haalt staat er ook een markering bij deze 1e cilinder. De volgende, cilinder 5, daar rechts van en zo rond.

Relais stuk, maar welke?

Het is al heel wat wanneer je na het zoeken naar een storing bij de 450SL hebt gevonden dat het waarschijnlijk aan een relais ligt. Dan haal je het hele frontje weg bij de bijrijdersstoel achter het spatbord (waar ook de zekeringen zitten) en wissel eenvoudig het defecte relais. Eh.. Maar welk relais is nu welke? Ze zien er allemaal hetzelfde uit. Dat wordt zoeken naar gekleurde draadjes en hun betekenis op het elektrische schema. Of toch niet?

Laatst aangepast op woensdag, 26 maart 2014 20:57
 
Dutch English French German Italian Spanish
Home FAQ

Is deze informatie waardevol? Kan het beter? Suggesties?


Teken het gastenboek!

Welkom!

De inhoud van deze site is voor het laatst aangepast op woensdag 15 augustus 2018, 11:27.
We hebben 15 gasten online

Het resultaat

d

Free template 'Colorfall' by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft!