Vacuümsysteem 1 |
![]() |
Geschreven door Eric Leijten |
maandag, 06 april 2009 16:51 |
Centrale vergrendeling
Op mijn 450SL had ik ook problemen en ben deze toch maar eens beet gaan pakken. Hieronder geef ik zo goed mogelijk weer hoe ik dit heb gedaan, wellicht kan je jouw defecte installatie op dezelfde manier weer aan de praat krijgen. Wat je als eerste nodig hebt is een schemaatje van de installatie, een schema van mijn auto vindt je hier. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je met z'n tweeën bent, dat werkt een stuk makkelijker (en zeker als degene die je helpt erg technisch is, thanks!). De leidingen zijn gemaakt van een kunststof die verbonden wordt door bochten of moffen van een zachter materiaal, de buitenmantel (om het maar even een naam te geven). Probeer nu het schema te volgen vanaf het punt dat de motor onderdruk levert. Vlak daarna wordt de leiding afgetakt naar het onderdrukreservoir. Probeer te controleren, door het losmaken van de leiding, of er inderdaad onderdruk op staat wanneer de motor loopt (met een natte vinger merk je het zo). Wanneer je een lek vindt, knip je dat stuk van de leiding eruit en verbind je de twee uiteinden met een stukje buitenmantel. Beter is natuurlijk om het gehele gedeelte waar het lek in zit te vervangen door een nieuwe vacuümslang. Weet je zeker dat hij helemaal dicht is. Op een gegeven moment vindt je, wanneer je het schema vind, een terugslagklep (het blauwe 'doosje' zoals op de foto helemaal boven te zien). Deze was bij mij stuk, hij liet in beide richtingen geen lucht door. Ik heb dit opgelost door met de achterkant van een boortje (niet met de scherpe kant!) een klein zetje tegen het membraam te geven. En voila, hij deed het weer.
In beide portieren zaten de aansluitingen niet goed vast. Door vervuiling in de aansluiting en verwering van de buitenmantel was er lekkage. Ik heb de aansluiting schoon gemaakt en een stukje van de buitenmantel afgeknipt. Hierdoor zit deze weer goed strak om de aansluiting en heb je geen lekkage meer. Nu er een maal weer onderdruk op dit slot stond (linkerportier) ging de zoektocht verder naar het rechterportier. Daar reageerde het slot niet zoals dat hoorde en ging niet dicht maar ook niet goed open. Bij nader onderzoek bleek dat de aansluitingen (twee stuks, vanaf het linkerportier) precies omgedraaid waren aangesloten. Ook hier is de buitenmantel ingekort en dan omgedraaid aangesloten. De portieren deden nu beide hetzelfde! Nu de tankklep en het kofferdeksel nog. Daar waren we snel uit, die deden wederom precies niet wat de bedoeling was. Ze gingen dicht op het moment dat ze juist open moesten. Echter lastig om daar de verbindingen om te draaien, omdat de tankklep maar met één aansluiting functioneert. Hij gaat open met een stalen veer. Het beste wat we konden verzinnen is heel de handel in de portieren weer omdraaien (het rechter portier was dus wel goed aangesloten, maar het linker niet). Zo gezegd zo gedaan, en het functioneert weer goed Het enige wat ik nog moet doen is het onderdrukreservoir nakijken. Hij verliest te snel zijn druk, enkele minuten na het uitzetten van de motor is het al weg. Waarschijnlijk is het laatste aansluitrubbertje naar het reservoir niet zo goed meer. Naar verluid een vervanging van enkele euro’s, maar dat moet ik nog even doen. |
Laatst aangepast op vrijdag, 27 juni 2014 19:56 |