De restauratie |
![]() |
Geschreven door Eric Leijten |
vrijdag, 15 september 2006 14:44 |
En toen had ik een heuse SL (zie de aankoop). Toen ik hem had gekocht bij de particulier reed ik samen met mijn vriendin naar huis. Lekker rijden maar nog niet met het dak eraf. De hardtop hadden wij er natuurlijk ook bij en die zat erop. Onderweg ging de motor vreemd staan schudden. Hij ging onder de motorkap steeds meer lawaai maken. Ojee, hadden we een kat in de zak gekocht? Blijven rijden maar. Totdat we een knal hoorde die niet meer stopte. Het leek alsof het spruitstuk eronderuit was gevallen, zo’n lawaai maakte hij. Een paar honderd meter verder stopte wij op een parkeerplaats bij een benzinestation. Na inspectie van de motor bleek dat een bougie samen met de kabel los was gekomen. Blijkbaar bij montage niet goed aangedraaid door de monteur. Helaas kon ik deze niet met blote handen aandraaien, een mooie klus voor de wegenwacht. Het duurde even voordat deze ter plaatse was en intussen hadden we veel bekijks. Een belangstellende ging zelfs onder de wielkasten kijken of het wel wat was, maar hij bevestigde wat we al wisten. Nadat de bougie weer stevig op zijn plaats zat, reden we rustig weer verder.
Nog even leuk rijden en toen de garage in. Tijd voor een grondige opknapbeurt. Maar daar moet je natuurlijk wel plaats voor hebben. Helaas ben ik niet in het gelukkige bezit van een garage en dit soort dingen kan je niet aan straat doen. Ik had een plaatsje bij een lokale boer op het oog, maar daar waren weinig voorzieningen en de ruimte was eigenlijk te krap. Daarom mocht ik de oldtimer van mijn ouders, die ook nog eens moet worden opgeknapt, bij deze boer parkeren zodat de SL tijdelijk in hun ruimere garage kon staan. Daar had ik ook beschikking over gereedschap e.d., genoeg om het grootste deel te demonteren en te starten met de werkzaamheden.
Toen ging de SL verhuizen naar een plaats waar meer ruimte aanwezig was. Een bekende bood mij dat aan en ik kreeg een sleutel zodat ik mijn gang kon gaan. Handig, zoveel ruimte! Eenmaal daar aan de slag vroeg hij wanneer ik ging beginnen met strippen. Kort daarna gingen de spatborden de deuren, de motorkap, de kofferbak, het softtopdeksel en ga zo nog maar even door van de SL af. Het kon dus nog grondiger. En maar goed ook, wat er kwamen allerlei delen van de SL bloot die ook wel wat aandacht konden gebruiken. De SL werd met het schuurmachine ontdaan van zijn slechte laklaag, waar nodig gezandstraald. Daarbij kwamen verschillende dingen aan het licht, zoals wat roest op sommige plaatsen. Tijdens de opknapbeurt zijn twee echte roestgaten gevonden, één boven het achterlicht en één nabij de accu onder het spatbord. De eerste is natuurlijk afkomstig van vocht wat waarschijnlijk onder het rubber is blijven zitten. De laatste is, denk ik, afkomstig van de nabijheid van de accu en vocht. Deze gaten zijn uitgeslepen, ontdaan van overig roest en voorzien van nieuw ingelast plaatwerk. Niet van dat dunne, maar net zo dik als origineel. Later bleek ook bij het rubber van het softtopdeksel nog wat reparatiewerk nodig. Ook hier heeft vocht achter het rubber schade aangericht.
Het plan was om de voorruit in zijn frame te laten zitten, omdat deze gelijmd zit met een soort kitveter. Als je daar mee gaat rommelen is de kans dat de ruit breekt vrij groot, en daar zat ik natuurlijk niet op te wachten. Dat plan verliep goed. De binnenzijde van de SL was voorzien van papier, om zoveel mogelijk te voorkomen dat er stof en vuil in zou komen. Bij het stralen van de zijkant bij de ruit merkte ik dat er zand op het dashboard lag. Hoe kan dat? Alle opnieuw te spuiten onderdelen van de SL zijn teruggeschuurd tot de basis. Waar nodig zijn eventuele deuken of onzuiverheden strak gezet. Vervolgens voorzien van spuitplamuur die uiteraard weer strak is gezet. Uiteindelijk is de grondlaag opgezet die helemaal glad is geschuurd voor het uiteindelijke spuitwerk. Toen hij eenmaal terug kwam van de erkende spuiter kon het assembleren beginnen. Dat was een werk wat als vanzelf ging. Natuurlijk is het werk wat er aan vooraf ging heel belangrijk, De deuren weer assembleren was wel een werk, de elektrische bedienbare ruiten moeten natuurlijk zo afgesteld worden dat deze mooi in de rubbers sluiten. Het hangen van de deuren viel mee, het leek maar op één manier te passen. Een klein beetje stelwerk gaf direct het juiste resultaat. Een mooi sluitende deur met mooie carrosserie naden. En de voorruit moet natuurlijk ook nog opnieuw geplaatst worden. Dat was wel een kritieke klus. Ik had een originele kitveter via Mercedes om de ruit opnieuw in de sponning te drukken. Voorzichtig natuurlijk. Het leek erop dat hij helemaal goed zat, tot de laatste keer dat ik erop drukte om hem nog verder in de kit vast te krijgen. Krak! Oeps, de ruit is stuk. En we hadden nog maar 3 weken voor de bruiloft. Uiteindelijk viel de levertijd van een nieuwe ruit enorm mee, een week later wist ik waar ik hem kon gaan halen. Deze hebben we met een moderne kit geplaatst, omdat de veter een beetje tegen was gevallen. Dat lukte wel. // Een week voor de dag was de SL vrijwel klaar. Nog even de kofferbak opnieuw zwart spuiten, de onderliggende trekhaak fatsoeneren en de velgen mooi poetsen. Op de laatste dag heb ik hem van binnen helemaal gereinigd. Hij stond al aan straat en het was mooi weer. Deze glimmende wagen trekt dan natuurlijk wel wat aandacht. Een bekend Later die dag merkt ik dat de accu de startmotor niet zo goed van stroom voorzag. Voor de zekerheid nog even doorlaten meten, en maar goed ook. Hij was helemaal stuk, het opladen zou spoedig niet meer mogelijk zijn. Dus op de laatste dag heb ik het laatste nieuwe onderdeel nog kunnen monteren!
|
Laatst aangepast op dinsdag, 25 oktober 2011 21:12 |