Mercedes R107 Afdrukken
Geschreven door Eric Leijten   
donderdag, 14 september 2006 17:06

Historie van de SL

Historie van de SL in beeld

Hiernaast is de hele SL reeks te zien (tot 2008).

Nieuwe SL 2008Let op de schuinte van de voorruit naarmate de auto jonger wordt. Ook opvallend is de karakteristieke ronde vormen van de eerste SL die bij de allerlaatste pas weer terug lijkt te komen. De modellen daartussen worden juist door strakkere rechte lijnen gekenmerkt.

In 2008 is het nieuwe model gelanceerd (R230), die niet op bovenstaande foto's is te zien, jammer! Daarom hiervan rechts een aparte afbeelding om de reeks compleet te houden.

 

 


 

Oude versus Nieuwe SLEinde 'Pagode'

Na 8 jaar komt er een einde aan de 230-250-280SL (de zogenaamde pagode, W113), wanneer deze wordt vervangen door de 350SL.

 

Deze nieuwe SL wordt als modelserie aangeduid met R107, waarbij de R staat voor Roadster. Sommige bronnen menen dat het voor het Duitse ‘Reihe’ staat wat ‘serie’ betekent, maar dat is beslist onjuist. Vreemd genoeg is de officiële naam van de modelserie van de pagode wel W113, terwijl het in basis ook een echte Roadster is.

 


 

R107

Het is een geheel nieuw geconstrueerde wagen die in de eerste periode nog samen met zijn voorganger in de showroom stond. Toch zijn de vergelijkingen met zijn succesvolle voorganger duidelijk te zien in de evolutionaire kenmerken, al claimen de designers (onder leiding van de Italiaan Bruno Sacco) dat dit meer toeval is als opzet.

Schetsen van de eerste SL 107Hierbij valt te denken aan de gebogen daklijn, (hierboven goed te zien) die eigenlijk de oorsprong is voor de bijnaam ‘pagode’ (wat de relatie naar de vorm van een Aziatische tempel aangeeft), de gril en de lijn van de wagen.

Dat de vergelijking met de voorganger zeker geen opzet is, is hiernaast goed te zien in schetsen die de werkelijke vorm van de R107 voorgingen. Deze vormgeving doet niet eens vermoeden dat het een voertuig betreft uit de Mercedes stallen.

Tijdens de ontwikkeling bij MB werd er door de ingenieurs naar de wagen gerefereerd met de term ‘der Pantzerwagen’ oftewel de bepantserde wagen, doordat zijn gewicht (1.600 Kg) nogal was toegenomen ten opzichte van zijn voorganger. Daar waar de afkorting SL nogal eens word toegekend aan ‘Sport Leight’, lijkt dat niet langer meer van toepassing. Ook is hij gegroeid in lengte en wielbasis. De hard- en softtop zijn gebleven. De toegepaste motoren en versnellingsbakken zijn geheel nieuw voor de SL. Deze komen van bestaande 3.5 modellen samen met de 4 traps automaat.

Ontwerptekeningen 107De A stijlen kregen ook voor het eerst een beschermende rol toegemeten voor de passagiers. Hier waren nog geen wettelijke voorschriften voor, maar er werd geanticipeerd op de toekomst. De constructie de rolbeugel werd toen al gemaakt met behulp van computer analyses. Er werd een combinatie gevonden tussen sterkte, slankheid (voor het zicht naar buiten) en een geïntegreerde rail die regenwater weg kon houden bij de zijruiten.

De benzinetank is verhuisd van de onderzijde van de wagen naar een plaats achter de achterbank uit veiligheidsoverwegingen. De wielen zijn groter geworden en voorzien van eendere remschijven, maar dan geventileerd. Grote pompeuze wielen werden in die periode als luxe gezien, net als veel ruimte in het interieur. Een belangrijke verbetering aan de SL is de ophanging, deze is afkomstig van de 250 serie sedans uit 1968. De richtingaanwijzers zijn groter geworden en rondom zichtbaar wat de veiligheid ten goede komt, zoals in de verkoopbrochure staat vermeld. De hoofdsteunen op de stoelen werden ook voorzien, al zijn de eerste modellen nog zonder afgeleverd.

Model eerste SLModel SL in windtunnelZeker niet nieuw in die periode werd er ook aandacht besteed aan de aerodynamica van de wagen. Later zou dit nog belangrijker worden en werden aanpassingen aan de onderspoiler gemaakt. Zeker na de energiecrisis werden factoren die de brandstofbesparing kunnen beïnvloeden meer opgepakt (eerste autoloze zondag in Nederland in november 1973). Zo werd bijvoorbeeld de ster in de grille vanaf december 1974 niet langer van staal gemaakt, maar van verchroomd kunststof. En dat is natuurlijk een stuk lichter.

 

De 107 zoals wij deze nu kennen

 


 

Amerika

Voor de Amerikaanse markt met strengere emissie normen werd de 3.5 motor uitgerust met een inhoud van 4,5 liter en een 3 traps automaat. De SL’s voor deze markt werden verscheept naar Amerika met een type aanduiding 350SL die daar direct werd vervangen door 450SL, wat feitelijk de ware aard van deze wagens was. Ook hadden de Amerikaanse modellen ronde koplampunits, wederom door andere normen van deze markt. Deze hebben vreemd genoeg veel minder lichtopbrengst en zijn minder fraai, als is dat laatste natuurlijk een kwestie van smaak. Later, in 1973, werd er in Amerika een wet aangenomen die regelde dat alle in Amerika verkochte auto’s een aanrijding van 5mph moeten kunnen hebben, zonder dat daarbij de verlichting, tank of andere veiligheid gerelateerde onderdelen kunnen worden beschadigd. Omdat de SL daar niet voor ontworpen was resulteerde dit in enorme bumpers die volgens de geleerde dan nodig waren om aan deze eisen te kunnen voldoen. Helaas nam het gewicht van de auto hier ook weer door toe.

 


 

De laatste SL uit de 107 serie werd in 1989 geproduceerd in ‘Signaalrood' en staat nu in het museum van Mercedes-Benz in Stuttgart. Hij werd na bijna 20 jaar productie vervangen door de R129 (hieronder uiterst rechts).

 

Laatst aangepast op dinsdag, 25 oktober 2011 21:09